بسم الله الرحمن الرحیم
مسؤولان ما باید بدانند که انقلاب ما محدود به ایران نیست.
ارسال شده توسط جوجه ای کوچک زاده در 28/2/92 10:2 صبح
سلام علیکم
آیا می دانید امام خمینی(رضوان الله علیه) خود یکی از نشانه های ظهور حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) است. امام خمینی(رضوان الله علیه) فرمودند : ((مسؤولان ما باید بدانند که انقلاب ما محدود به ایران نیست. انقلاب مردم ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام است به پرچمداری حضرت حجت ارواحنا فداه ))
منبع و اطلاعات بیشتر : http://norname.rasekhoonblog.com/show/162079/
بسم الله الرحمن الرحیم
زندگی داخلی آیت الله خامنه ای
ارسال شده توسط جوجه ای کوچک زاده در 28/1/92 11:42 عصر
حجتالاسلام والمسلمین حاج سیداحمد خمینی«ره»نیز میگوید: بر خود واجب میدانم که شهادت دهم زندگی داخلی آیتالله خامنهای نه از باب این که رهبر عزیز انقلاب ما به این حرفها نیاز داشته باشند، بلکه وظیفه خود میدانم تا این مهم را به مردم مسلمان وانقلابی ایران بگویم. من از داخل منزل ایشان مطلع هستم. مقام معظم رهبری در خانه، بیش از یک نوع غذا بر سفره ندارند. خانوادهی معظم لَه روی موکت زندگی میکنند. روزی به منزل ایشان رفتم، یک فرش مندرس آن جا بود. من از زبری آن فرش به موکت پناه بردم.
برای خواندن مطالب بیشتر مراجعه شود به : http://siasi.porsemani.ir/node/1315
بسم الله الرحمن الرحیم
مسافرانِ 28 اسفند ماه 1391 پرواز تهران-مشهد شاهد حضور ولی امر مسلمین جهان در هواپیما بودند. جمعیت که به یکباره از این اتفاق متعجب شده بودند، از محافظان خواستند که آقا را ببینند. آقا خودشان به تک تک صندلی ها سر زدند...
فیلم زیر بخشی از لحظه ورود رهبر معظم انقلاب و استقرار در قسمت جلوی هواپیما می باشد که توسط اقوام یکی از دوستان به دستم رسید. داغ داغ است...
ادامه در : http://dolateslami.blog.ir/1392/01/26/agha-havapeyma
| |
بسم الله الرحمن الرحیم
دلبسته یاران خراسانی خویشم
ارسال شده توسط جوجه ای کوچک زاده در 29/3/92 4:27 عصر
| اما به جرات می توان گفت پربحث ترین و رازآلودترین شعر ولی امر مسلمین(مدظله) شعر " یاران خراسانی" می باشد ، شعری که بسیاری از اهل انتظار ، اعتقاد دارند که معظم له در این شعر به کنایه و غیرمستقیم ضمن ابراز ارادت به یاران خراسانی ، خود را سیدخراسانی معرفی می نمایند :
سرخوش ز سـبوی غم پنهانی خویشـم چــون زلف تو سـرگرم پریشانی خویشم
در بــــزم وصـال تو نگـــویم ز کم و بیـــش چـون آینــه خو کرده به حیرانی خویشم
لــب باز نکـــردم به خروشــی و فغانــــی مــن مـــحرم راز دل طـــوفانی خویشــم
یک چند پشیمان شدم از رندی و مستی عمریست پشیمان ز پشیمانی خویشم
از شوق شــکر خنده لبـش جان نسپردم شرمنده ی جانان ز گران جانی خویشم
بشکسته تر از خویش ندیدم به همه عمر افسرده دل از خویشم و زندانی خویشم
هر چند امیــن بسته ی دنیـــا نیــم امــا دلبســــته ی یــــاران خراسـانی خویشم
در عین حال که جمع کثیری از منتظران امام زمان(عج) شعر و مصرع فوق را بر آنچه ذکر شد تفسیر می کنند اما برخی از دوستان نیز بدون آنکه سند و مدرکی ارائه دهند ، اعتقاد دارند که شعر و مصرع فوق نه به حال و هوای امام زمان(عج) و ظهور که به حال و هوای جمعی از دوستان در ایام جوانی و میانسالی امام خامنه ای(مدظه) در شهر خراسان اشاره دارد که معظم له شعر مذکور را در وصف و محبت آنها که نشست های شاعرانه داشتند ، سروده است.
اما نگاهی گذرا به محتوای شعر مذکور نشان می دهد که این شعر جذاب در چه حال و هوایی سروده شده است ما برای آنکه نشان دهیم فضای این شعر تا چه اندازه امام زمانی و ظهوری می باشد با بررسی مختصر تک تک ابیات این شعر به چند نکته مهم اشاره می کنیم :
شاعر در سراسر شعر با یار و معشوق نجوا دارد
سرخوش ز سـبوی غم پنهانی خویشـم چــون زلف تو سـرگرم پریشانی خویشم
در مصرع اول شاعر از غم پنهان یار می گوید و از زلف پریشان دلدار که دل را به خود مشغول میدارد ، معشوقی که به کرات در اشعار امام راحل(ره) نیز می توان آن را مشاهده کرد
در بــــزم وصـال تو نگـــویم ز کم و بیـــش چـون آینــه خو کرده به حیرانی خویشم
در مصرع دوم شاعر از " بزم وصالی" سخن دارد که آنچنان عظیم و مبارک است که در آن هیچ گله و شکایتی نمی توان بر زبان راند و از " کم و بیش " حرفی به میان آورد ، بلکه در این بزم ، تنها باید چو آینه تجلی انوار یار را به مشاهده نشست
لــب باز نکـــردم به خروشــی و فغانــــی مــن مـــحرم راز دل طـــوفانی خویشــم
در مصرع سوم شاعر جان و دل خود را چون دریایی طوفانی و پرجوش و خروش توصیف می کند ، که رازی بزرگ در خود دارد ، اما شاعر به خاطر معشوق ، بر خروش و فغان درونی خود غلبه کرده و لب به صحبت در میان اغیار باز نمی کند تا راز دل طوفانی خویش را بیان کند ، سئوال این است که شاعر از کدام راز بزرگ سخن می گوید ، رازی که توانسته است دل بزرگ شاعر را طوفانی کند؟
یک چند پشیمان شدم از رندی و مستی عمریست پشیمان ز پشیمانی خویشم
شاعر در این بیت سراسر عمر خود را به جز " یک چند " در رندی و مستی بیان می کند ، هرچند پشیمانی و شاید غفلت همان مدت کوتاه نیز پشیمانی زیادی در روح او ایجاد کرده است.
عبارات " رندی " و " مستی" که در اشعار عارفانی چون مولانا ، سعدی ، حافظ و حضرت امام(ره) نیز به وفور می توان دید به اعتقاد اکثر متخصصین اشاره به حالات عرفانی خاص دارد که در مسیر سیر و سلوک بسوی حق و حجت حق برای سالک پیش می آید و از عشق بازی شاعر با معشوق خبر می دهد
از شوق شــکر خنده لبـش جان نسپردم شرمنده ی جانان ز گران جانی خویشم
در این بیت شاعر به بزم وصال یار اشاره دارد و به شکرخند زیبای او ، یاری که آنقدر بلند مرتبه است که شاعر از خود انتظار دارد تا به میمنت و شکرانه شکرخند و لبخند رضایت او ، جان به جان آفرین تسلیم کند و خود را سرزنش می کند و شرمنده است که گران جان است و از شوق شکرخند یار جان نسپرده است
بشکسته تر از خویش ندیدم به همه عمر افسرده دل از خویشم و زندانی خویشم
در این مصرع شاعر پس از بزم وصال یار و خنده شکرینش به تنهایی و شکستگی می رسد و خود را در فراق یار زندانی و افسرده می بیند تا جایی که خود را دلشکسته ترین فرد عالم به شمار می آرود ، می توان گفت این غم عمیق در دور افتادن از لذت عظیم بزم وصال و در فراق یار است که شاعر خود را اسیر چنین غم عظیمی توصیف می کند.
هر چند امیــن بسته ی دنیـــا نیــم امــا دلبســـته ی یـــاران خراسـانی خویشم
اما در بیت آخر که آن را می توان جان شعر و اصلی ترین بخش آن ذکر کرد ، گویی لذت بزم وصال و غم فراق یار دو لبه یک قیچی می شوند که هرچه شاعر بدان بسته است و به آن دلبستگی دارد را پاره می کند ، اما در این میان یک دلبستگی وجود دارد که نه تنها از میان نرفته است که شاعر آن را با افتخار بعنوان تنها دلبستگی خود در محضر یار و در نجوای با او بیان می کند و پرده از وجود این دلبستگی برمی دارد.
و اما در آخر سئوال اساسی این است که این " یاران خراسانی" چه کسانی هستند که شاعر با این سوز و گداز و با این توصیفات عجیب سراسر شعر در آخرین مصرع شعر آنها را بعنوان تنها دلبستگی خود در این دنیا معرفی می کند؟
منبع : http://www.u313.ir/index.php?option=com_content&view=article&id=1013:1391-07-22-16-24-54&catid=3:main
بسم الله الرحمن الرحیم
وظایف و اختیارات رهبری
ارسال شده توسط جوجه ای کوچک زاده در 22/1/92 4:20 عصر
با توجّه به این که رهبری مسؤولیّتی الهی است وبه فقیه واجد شرایط واگذار شده است، دارای تمام مسؤولیّت های کشوری وانقلابی است وهدایت جامعه به سوی کمال وسعادت، هم چنین حفظ امنیّت واستقلال کشوراسلامی را برعهده دارد. رهبر برای انجام چنین وظایف خطیری،نیازمند ابزارهای اجرایی است. به همین دلیل، قانونگذار درزمان تدوین قانون اساسی، دراصول مختلف آن به وظایف واختیارات رهبری اشاره کرده است. دراصل 57 قانون اساسی آمده است:
قوای حاکم درجمهوری اسلامی ایران عبارت اند ازقوّه مقنّنه، قوّه ی مجریه وقوّه ی قضاییّه که زیر نظر ولایت مطلقه ی أمر و امامت امّت برطبق اصول آینده ی این قانون اعمال می گردند. این قوا مستقلّ از یکدیگرند.
دراصل یاد شده، قوای سه گانه واستقلال آنها ازیکدیگر ، مانند بیشتر کشورهای دنیا، به رسمیّت شناخته شده است، دیگر آن که رهبری، فوق قوای سه گانه است و برآنها اشراف ونظارت دارد. برخی سازمان ها ونهادها به گونه ای هستند که اگر ریاست آنها به یکی ازقوا واگذار گردد،کفّه ی قدرت به سود آن قوّه سنگین خواهد شد. در نظام جمهوری اسلامی ایران برای پیشگیری ازچنین نقیصه ای، نصب وعزل بالاترین مسؤول چنین نهادها وسازمان هایی – مانند نیروهای مسلّح وصدا وسیما- برعهده ی ولی فقیه نهاده شده است. این مزیّتی است که دردیگر نظام های حکومتی جهان به چشم نمی خورد.
اصل 110 قانون اساسی ، وظایف و اختیارات رهبر را به گونه ای دقیق مشخّص کرده است. براساس این اصل، وظایف واختیارات رهبر را به طور کلی می توان به چند دسته تقسیم کرد که درادامه بحث بدان اشاره خواهد شد.
وظایف و اختیارات رهبر نسبت به کلّ نظام
اصل 110 قانون اساسی ،چهار وظیفه ی مهمّ دررابطه با کلّ نظام جمهوری اسلامی ایران را برعهده رهبر گذاشته است:
1- تعیین سیاست های کلّی نظام جمهوری اسلامی ایران پس ازمشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام؛
2- نظارت برحُسن اجرای سیاست های کلّی نظام؛
3- حلّ اختلاف وتنظیم روابط قوای سه گانه؛
4- حلّ معضلات نظام که ازطریق عادی قابل حلّ نیست، ازطریق مجمع تشخیص مصلحت نظام؛
وظایف واختیارات رهبر نسبت به قوای سه گانه
1- قوّه ی مجریه
قوای نظامی وانتظامی دربیشتر کشورهای دنیا بخشی ازقوّه مجریه اند وطبق اصل 113 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز پس ازمقام رهبری، رییس جمهور بالاترین مقام رسمی کشور است وریاست قوّه مجریه نیز به عهده ی اوست. امّا درهمین اصل یاد آوری شده است که رییس جمهور دربخشی ازقوّه مجریه ، که رهبری آن را به طور مستقیم اداره و هدایت می کند، وظیفه واختیاری ندارد. از جمله این موارد نیروهای نظامی وانتظامی است. پس براساس اصل 110 ، 130، 131 قانون اساسی ، اختیارات رهبری درقوّه ی مجریه عبارت اند از:
1- فرماندهی کلّ نیروهای مسلّح؛
2- اعلان جنگ وصلح وبسیج نیروها؛
3- نصب وعزل وقبول استعفای فرمانده ی کلّ ورییس ستاد مشترک ارتش؛
4- نصب وعزل وقبول استعفای فرمانده ی کلّ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی؛
5- نصب وعزل وقبول استعفای فرماندهان عالی نیروهای نظامی وانتظامی؛
6- امضای حکم ریاست جمهوری پس ازانتخاب ازطریق رأی مردم؛
7- عزل رییس جمهور پس ازرأی عدم کفایت مجلس شورای اسلامی ویا احراز تخلّف ریاست جمهوری از وظایف قانونی خود براساس نظر دیوان عالی کشور؛
8- تأیید مصوّبات شورای عالی امنیّت ملی؛
9- قبول استعفای رییس جمهور؛
10- محول کردن مسؤولیت های رییس جمهور به معاون اوّل رییس جمهوری در شرایط خاصّ؛ مانند فوت، استعفا، بیماری طولانی رییس جمهور ومانند آن.
2. قوّه مقنّنه
اختیارات و وظایف رهبری درقوّه مقنّنه به قرار زیر است:
1- فرمان اجرای همه پرسی: طبق اصل 59 قانون اساسی، درمسایل بسیار مهمّ اقتصادی، سیاسی، اجتماعی وفرهنگی ممکن است اعمال قوّه مقنّنه از راه همه پرسی و مراجعه ی مستقیم به آرای مردم صورت گیرد و درخواست مراجعه به آرای عمومی هم باید به تصویب دو سوّم مجموع نمایندگان مجلس برسد. هم چنین طبق بند سوّم اصل 110 قانون اساسی، فرمان همه پرسی جزو وظایف و اختیارات رهبر است. از این دو اصل چنین استنباط می شود که پس از تصویب دو سوّم نمایندگان، همه پرسی درصورتی اجرا می شود، که فرمان اجرای آن را رهبری صادر کند.
2- نصب ، عزل وقبول استعفای فقهای شورای نگهبان: طبق اصول91 و92 قانون اساسی، انتخاب ، عزل وقبول استعفای فقها با مقام رهبری است.
3. قوّه قضاییّه
وظایف واختیارات رهبر درقوّه قضاییّه:
1- نصب، عزل وقبول استعفای عالی ترین مقام قوّه قضاییّه: براساس قسمت ب ازبند شش اصل 110 قانون اساسی این امر برعهده ی رهبری است. اصل 157 قانون اساسی نیز به آن تصریح کرده است.
2- عفو یا تخفیف مجازات محکومین در حدود موازین اسلامی پس از پیش نهاد رییس قوّه ی قضاییّه.1
وظایف و اختیارات رهبر دردیگر سازمان ها و نهادها
افزون براختیارات و وظایف رهبر درسیاست های کلی نظام وقوای سه گانه، برخی سازمان ها و نهادهای جمهوری اسلامی ایران با دستور رهبر تشکیل می شوند یا رییس آنها با فرمان او منصوب می گردند؛ مانند آن چه درزیر می آید:
1- صدا وسیما
براساس اصول 175 وقسمت ج بند شش اصل 110 قانون اساسی، عزل ونصب رییس سازمان صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران بامقام رهبری است. البته شورایی مرکب ازنمایندگان رییس جمهور، قوّه ی قضاییّه و مجلس شورای اسلامی(هرکدام دو نفر) ، بر این سازمان نظارت خواهند داشت.
2- مجمع تشخیص مصلحت نظام
مجمع تشخیص مصلحت نظام از ابتدا درقانون اساسی پیش بینی نشده بود، امّا بعدها به علت بروز اختلافاتی بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان امام خمینی (رحمت الله علیه) دستور تشکیل چنین نهادی را صادر کردند. دربازنگری قانون اساسی درسال 1368 هـ . ش. مجمع ، وارد قانون اساسی شد. براساس اصل 112 قانون اساسی، تعیین اعضای ثابت و متغیّر این مجمع با مقام رهبری است. هم چنین ، مقرّرات مربوط به مجمع توسط خود اعضا تهیه شده و به تصویب وتأیید مقام رهبری می رسد.
3- شورای بازنگری قانون اساسی
یکی از امتیازات هرقانون اساسی این است که نحوه بازنگری درآن مشخّص شده باشد تا هرزمان که نیازبه اصلاح و بازنگری داشت، به ترتیب قانون عمل شود. درقانون اساسی جمهوری ایران که درسال 1358 هـ .ش. تصویب و به تأیید مردم رسیده بود، این موضوع پیش بینی نشده بود. دربازنگری قانون اساسی در سال 1368 هـ . ش. ترتیب بازنگری قانون اساسی دراصل 177 ، مشخّص شد. براساس این اصل، دستور بازنگری وهم چنین موارد اصلاح و تتمیم قانون اساسی برعهده ی مقام رهبری است. علاوه برآن،مصوّبات شورای بازنگری باید به امضای مقام رهبری رسیده و سپس به آرای عمومی گذاشته شود.
افزون براین ها، براساس اصل57 (اصل ولایت مطلقه ی فقیه) بسیاری ازنهادها و سازمان های جمهوری اسلامی که نام شان درقانون نیامده، زیر نظر رهبری اداره می شوند ویا این که رهبری ازطریق نمایندگان خویش برآنها نظارت می کند؛ مانند بنیاد مستضعفان و جانبازان، کمیته ی امداد امام خمینی(رحمت الله علیه) بنیاد شهید، نهضت سواد آموزی، دادگاه ویژه روحانیّت ، ائمّه ی جمعه، سازمان حجّ وزیارت، سازمان اوقاف و امورخیریّه، هیأت های واگذاری زمین و ... .
پی نوشت:
1- قانون اساسی، اصل 110،بند 11.
آشنایی بانظام جمهوری اسلامی ایران: مهدی نظرپور، پژوهشکده تحقیقات اسلامی قم،چاپ سوم، 1384،صص 25 تا 29
http://noorportal.net/951/1746/6342/6344.aspx