سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پرگویی، حکیم را می لغزاند و بردبار را ملول می کند، پس پرگویی مکن که به ستوه آوری و کوتاهی مکن که خوار گردی . [امام علی علیه السلام]
 
دوشنبه 99 شهریور 17 , ساعت 9:14 صبح

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، در نامه‌ای به وزیر آموزش و پرورش، گفت: اکثر موارد تسری بیماری در دوره بدون علامت است و عدم حضور دانش آموزان در ایام علامت دار حلال مشکل انتقال بیماری نیست.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا ظفرقندی، در این نامه خطاب به محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش، نوشت: مصاحبه جنابعالی و به دنبال آن ابلاغ معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش به مدارس کشور در مورد تاکید بر بازگشایی حضوری مدارس در همه سطوح، برخلاف مطالب و بخشنامه‌های قبلی عنوان شده و در ایامی که همه استان‌های کشور در شرایط قرمز و هشدار قرار دارند و تنها در فاصله 3 روز مانده به شروع سال تحصیلی موجب تعجب و نگرانی شدید خانواده‌ها و جامعه پزشکی کشور شده است.

علت واقعی این تصمیم غیر منتظره برای مردم مکشوف نیست و امیدوارم علتی خارج از مصالح آموزشی و پرورشی نباشد ولی هر چه هست با شرایط خطیر بیماری کرونا و سلامت دانش آموزان و خانواده آنها سازگاری ندارد و یقیناً موجب تحمیل بیماران بیشتر بر جامعه پزشکی، پرستاری و کادر درمان خواهد شد.

شما به خوبی واقفید که در شرایط حضور دانش آموزان در مدرسه‌ها بخصوص در پایه دبستان علیرغم ابلاغ بخشنامه‌ها، امکان عملی و مطمئن رعایت اصول سه گانه محافظتی و بهداشتی (شفا) میسر نیست.

موارد ذکر شده در بخشنامه ابلاغی معاون جنابعالی هم از جهات متعدد غیر علمی و دارای تناقض است.

اکثر موارد تسری بیماری در دوره بدون علامت (کمون) است و لذا عدم حضور دانش آموزان در ایام علامت دار حلال مشکل انتقال بیماری نیست.

عدم حضور مراقب بهداشتی در بسیاری از مدارس و نیز عدم آمادگی خانواده‌ها و مدارس برای تنظیم برنامه‌های ابلاغی در مورد بازگشایی حضوری و رفت و آمد دانش آموزان و…، نیز مزید برعلت است.

لازم به ذکر است اکثر کشورهایی که در کنترل این بیماری شرایط بسیار بهتری از ایران دارند و حتی مرگ و میر ناشی از کرونا در آن کشورها کمتر از یکصدم موارد در کشور ما است هنوز در مورد بازگشایی حضوری مدارس تأمل و احتیاط می‌کنند.

جناب آقای وزیر از نظر علوم اپیدمیولوژی و بهداشت در شرایط همه گیری بیماری‌های واگیر اولین محل‌هایی که باید تعطیل شوند مدارس و آخرین محل‌هایی که باز گشایی می‌شوند مدارس هستند.

اینجانب به عنوان فردی که سال‌ها در مدارس کشور تدریس کرده و افتخار معلمی داشته و با شرایط واقعی مدارس و تجمع دانش آموزان آشنا هستم و امروز به عنوان نماینده جامعه خدوم پزشکی کشور و به منظور حفظ سلامت مردم و عبور از شرایط بحرانی موجود، ضمن اعلام نگرانی و هشدار در مورد عواقب این تصمیم و مسئولیت‌ها و تبعات ناشی از آن، به طور جد درخواست بازنگری در ابلاغیه اخیر و اهتمام بیشتر به استفاده از آموزش در فضای مجازی و از راه دور را دارم.

امید است با در نظر گرفتن راهبرد اولویت سلامت دانش آموزان و مردم بر امور دیگر و شرایط خطیر پیش رو به خصوص در فصل پاییز تصمیم صحیح و مبتنی بر تجربیات علمی مد نظر و عمل قرار گیرد.

به گزارش مهر، پنج شنبه هفته گذشته نیز عباس آقازاده رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی در نامه‌ای سرگشاده از مسئولین ستاد ملی مبارزه با کرونا درخواست کرد ضمن اعمال قاطعیت در اجرای فرامین بهداشتی و پروتکل‌های ملی مبارزه با کرونا، از احتمال بازگشایی حضوری مدارس در همه مقاطع تحصیلی و در تمامی استان‌ها و مناطق کشور، اکیداً جلوگیری بفرمایند.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ